مطالب متنوع مطالب متنوع .

مطالب متنوع

متیل استات چه کاربردی در صنعت دارد؟

دیوار نوشته ها کاربرد دارد. این ماده، نقش واسطه شیمیایی را در فرایند سنتز کلروفاسینون ، فن فلورامین، دی فاسینون، متیل سینامات، متیل سیانو استات، متیل دو پا، O – متوکسی فنیل استون و … ایفا می کند.

کاربردهای متیل استات در تجارت
متیل استات در صنایع مختلفی مانند صنعت رنگ، پوشش، مواد آرایشی، نساجی و موتور مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده نقش مهمی را در محصولات مراقبتی و لوازم آرایشی، پوشش مبلمان و روکش های صنعتی، رزین، رنگ های خشک شونده سریع، روان کننده ها، روغن چرم مصنوعی و محصولات الکترونیکی ایفا می کند. از کاربردهای دیگر متیل استات می توان به استفاده در جوهرهای چاپ تجاری، مواد شیمیایی ساختمانی، مواد افزودنی فرایندها، پوشش های آئروسل، خودرو، پوشش های عمومی صنعتی، پوشش های چوبی و محافظ، تجهیزات ورزشی، مواد شیمیایی دارویی، پوشش های معماری، شیرین کننده های مصنوعی، گرمکن ساختمانی، عطرسازی، مبلمان، هنرهای گرافیکی، اثاثه یا لوازم داخلی، حمل و نقل، پاک کننده های صنعتی و … اشاره کرد.

کاربرد متیل استات در تولید رنگ و جوهر چاپ
متیل استات نقش مهمی در صنعت تولید رنگ و جوهرهای چاپی ایفا می کند. سرعت تبخیر بالای آن باعث شده است تا گزینه ی مناسبی برای حل و رقیق کردن بسیاری از رنگ ها و جوهرهای چاپ فلسکو یا گراور باشد.

کاربرد متیل استات در صنعت لوازم آرایشی و مراقبت شخصی و عطری
امروزه متیل استات به عنوان یک حلال و رقیق کننده برای تولید انواع لاک ناخن، لاک پاک کن ها و عطرها به کار می رود.

کاربرد متیل استات در صنایع غذایی و دارویی
یکی از کاربردهای متیل استات، در صنعت غذا و دارو است. بوی ملایم، تقریبا شیرین و میوه مانند متیل استات موجب شده است تا آن را به عنوان یک طعم دهنده و یا بهبود دهنده طعم به غذا و دارو اضافه نمایند.

کاربرد متیل استات در تولید چسب و رزین
متیل استات یک ماده ی فرار است به همین علت به عنوان یک حلال مناسب برای چسب هایی به شمار می رود که باید سریع خشک شوند. علاوه بر این، یک ماده ی مناسب برای تولید رزین های اپوکسی، آکریلیک، فنولی، پلی استر و پلی اورتان به شمار می رود.

کاربرد متیل استات در صنعت آزمایشگاهی
متیل استات یک حلال مناسب برای جداسازی اجزای مخلوط ها و پاک کننده ای خوب برای وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی می باشد.

خطرات متیل استات
متیل استات می تواند برای انسان ها و حیوانات خطرناک باشد. درست است که میزان واکنش پذیری کمی دارد اما درجه مسمومیت آن متوسط است و سرعت اشتعال پذیری بالایی دارد. در هنگام سوختن، بخارهای سنگینی تولید می کند که سمی هستند. این بخارها می توانند تا مسافت زیادی منتشر شوند. نکته ی مهم دیگری که در مورد این بخارها وجود دارد این است که قدرت انفجار دارند. یعنی اگر با یک منبع اشتعال تماس داشته باشند، منفجر می شوند.

خطرات متیل استات برای انسان ها :
در اثر سوختن متیل استات، بخارهای سمی و تحریک کننده ای تولید می شوند که استنشاق یا بلعیدن آن می تواند منجر به سردرد، سرگیجه، خستگی و خواب آلودگی شود. چشم ها در تماس با این بخار، دچار سوزش می شوند. در صورت شدت آسیب دیدگی، احتمال نابینایی هم وجود دارد. بخارهای ناشی از سوختن متیل استات به سیستم تنفسی آسیب وارد می کنند. اگر انسان در معرض غلظت های بالای بخار قرار بگیرد، ممکن است دچار افسردگی CNS شود. علاوه بر این، خوردن، استنشاق و تماس احتمالی با پوست می تواند باعث مسمومیت خفیف تا شدید شود.

خطرات متیل استات برای حیوانات :
حیواناتی که بخارات متیل استات را تنفس می کنند، دچار سرفه و یا تنگی نفس می شوند. مایع جمع شده در ریه حیوان باعث تنگی نفس شدید می گردد. علائم دیگری مانند سردرد، سبکی سر، غش، حالت تهوع و سرگیجه هم ممکن است بروز کنند.

https://abanchemical.ir/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ساعت: ۰۲:۳۳:۳۲ توسط:admin موضوع: نظرات (0)