مطالب متنوع مطالب متنوع .

مطالب متنوع

تعمیر گیربکس اتوماتیک – گیربکس اتومات آقای گیربکس

در لغت نامه زبان فارسی به معنای جعبه دنده می باشد. در فرهنگ معین به جعبه ای گفته می شود که دنده ها در آن قرار دارند و قدرت حرکت موتور به این جعبه منتقل می شود. سپس به کمک این دنده، به قسمت های دیگر انتقال می یابد. در این مطلب می‌خواهیم در مورد گیربکس اتوماتیک و دیگر انواع گیربکس برای شما توضیح دهیم.
تاریخچه گیربکس
مطالعه منابع مختلف نشان می دهد که مردم یونان باستان اولین افرادی بودند که اجسامی شبیه به چرخ دنده های امروزی ساختند. آنها این چرخ دنده ها را از چوب ساخته و با چربی حیوانی روغن کاری می نمودند. با استفاده از این ابزار، اجسام سنگین مانند مصالح را جابه جا می کردند. در برخی موارد هم ، این دستگاه را برای انتقال آب از سطحی به سطح دیگر به کار می بردند.
در قرن 18 میلادی و همزمان با انقلاب صنعتی در انگلستان، گیربکس های امروزی ساخته شدند. در آن زمان در صنعت نساجی مورد استفاده قرار می گرفتند.
امروزه پیشرفت های زیادی در زمینه چرخ دنده ها صورت گرفته است. اما در آینده شاهد پیدایش نسل جدیدی از گیربکس ها با قابلیت های بیشتر و ابعاد مناسب تری خواهیم بود.
وظایف گیربکس :
– تنظیم ، کنترل و انتقال قدرت از یک منبع چرخان به بخشی دیگر : گیربکس باعث انتقال قدرت از موتور به قسمت های دیگر می شود. به عبارتی به راننده کمک می کند تا بتواند خودرو را با سرعت های مختلف در شرایط متفاوت کنترل کند.
– پیشگیری از سرعت های ناخواسته : در جاده ها و سطوح شیبدار به راننده کمک می کند تا اختیار سرعت اتومبیل را در دست داشته باشد.
– تنظیم جهت حرکت خودرو : گیربکس، شرایطی را فراهم می کند تا خودرو به جلو یا عقب حرکت کند. همچنین به خودرو قدرت حرکت معکوس می دهد.
– امکان درجا کار کردن موتور : در برخی مواقع که نیاز به حرکت نیست، اما باید موتور فعال باشد، مانع انتقال نیروی موتور به چرخ ها می شود.

ساختمان کلی گیربکس :
در ساختمان یک گیربکس، تعدادی چرخ دنده وجود دارد که بر روی هم سوار شده اند. هر چرخ دنده نشان دهنده یک دنده بر روی دسته دنده خودرو می باشد. همه افرادی که رانندگی می کنند، به دفعات زیادی با دسته دنده سر و کار دارند. این دسته، رابط بین راننده و گیربکس می باشد. هر بار که راننده، دنده را تغییر می دهد به گیربکس فرمان می دهد که از چه چرخ دنده ای برای انتقال قدرت استفاده کند. ساختمان کلی در گیربکس های اتومات هم به این شکل می باشد.


. گیربکس اتوماتیک :
کار کردن با این نوع گیربکس ها راحت تر می باشد. در خودروهایی که گیربکس اتومات دارند، نیازی به دخالت راننده وجود ندارد. در این خودروها، پدال کلاچ حذف شده و اتومبیل به صورت خودکار، دنده صحیح را انتخاب می کند.
برای حرکت خودرو کافی است تا دنده را در حالت رانندگی قرار داده و پدال گاز را فشار دهید.
– گیربکس خودکار سیاره ای (AT): استفاده از این نوع گیربکس، در صنعت خودروسازی بسیار رایج می باشد. در گیربکس AT برای انتقال قدرت از چرخ دنده های خورشیدی سیاره ای استفاده می شود. کلاچ خودرو به صورت هیدرولیک و دارای یک سیستم کنترلی مجزا می باشد.
– گیربکس AMT : شاید بتوان گفت که این نوع گیربکس حد فاصل بین گیربکس دستی و اتوماتیک می باشد. در آن، مزایای گیربکس دستی و راحتی گیربکس اتومات دیده می شود. در این حالت، تعویض دنده و هزینه بالای سیستم های اتوماتیک وجود ندارد. پدال کلاچ حذف شده و تعویض دنده ها به کمک یک سیستم الکتریکی و یک برنامه کامپیوتری انجام می شود. در حالی که راننده هم می تواند دنده را سبک یا سنگین نماید.
AMT مخفف عبارت AUTOMATED MANUAL TRANMISSION می باشد و به معنی گیربکس دستی اتوماتیک شده است


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۵۸:۰۵ توسط:admin موضوع: نظرات (0)